مجتمع فرهنگی، مذهبی، مسجد و حسینیه سقای تشنه لب

مجتمع فرهنگی، مذهبی، مسجد و حسینیه سقای تشنه لب
فرهنگی،دینی،خبری

   پرس و جو شماره 342

 حجاب، چرا و چگونه؟

پاسخ آیة‌الله‌العظمی صافی به پرسش‌های یک جوان بدحجاب/ یک خانم 21 ساله با طرح چند پرسش از محضر آیة‌الله‌العظمی صافی ، خواستار تشریح فلسفه حجاب از سوی معظم‌له شده است. به گزارش خبرگزاری حوزه، متن سؤالات وی و پاسخ‌های این مرجع تقلید در ذیل می‌آید:


 

 

پاسخ آیةاللهالعظمی صافی به پرسشهای یک جوان بدحجاب

 یک خانم 21 ساله با طرح چند پرسش از محضر آیةاللهالعظمی صافی (که در مسافرت مشهد مقدس حضور دارند)، خواستار تشریح فلسفه حجاب از سوی معظمله شده است. به گزارش خبرگزاری حوزه، متن سؤالات وی و پاسخهای این مرجع تقلید در ذیل میآید:

 بسم اللهالرحمنالرحيم

مرجع عزيز و عاليقدر حضرت آيةاللهالعظمي صافي گلپايگاني

سلام عليكم؛

من ... 21 ساله هستم. شما را بارها در مشهد ديدهام، و به شما به چشم يك پدر معنوي نگاه ميكنم. آقا من يك دختر بدحجاب هستم! راستش نميدانم حجاب چيست؟ چرا حجاب بر ما واجب است؟ چرا حجاب ارزش است؟ آيا چادر يك تكه پارچه با ارزش و مقدس است؟ دختر 9 ساله از چادر چه ميداند؟ چرا فقط در دين ما چادر و حجاب وجود دارد، يعني پيامبران ديگر نميدانستند؟! آيا معناي پوشش، نبودن من در جامعه نيست؟ پس چگونه بايد براي جامعه مفيد باشم؟چرا ما زنان بايد تاوان دلهاي مريض بعضي مردان را بدهيم؟ آيا بهتر نيست حجاب در كشور اختياري باشد؟ لطفاً مرا نصيحت كنيد و به سؤالاتم جواب دهيد كه من پيجوي حقيقتم. منتظر پاسخ شما هستم.

بسمالله الرحمن الرحيم

عليكمالسلام و رحمةالله   

دخترم! انشاءاللهتعالي تندرست و سعادتمند باشيد و انديشههاي نيك و درست را در خود پرورش دهيد.

نامه شما را خواندم. از بيداري باطن و معنويت پاك و اصالت فطرت شما اميدوار شدم.

نوشتهايد پيجوي حقيقت هستيد و نصيحت ميخواهيد. حقيقت، ظاهر و آشكار است؛ به هرچه نگاه كنيد از ذره تا مجرّه، از زمين تا آسمان و كهكشانها و جنبندگان بزرگ و كوچكي كه با چشم غير مسلح به زحمت رؤيت ميشوند، آب و هوا، باغ و سبزهزارها و درختها، حيوانات برّي و بحري و اين انسان، اين من و تو و اينهمه دستگاهها و تأسيساتي كه در بدن ما برقرار است و عليالدوام بيآنكه ما نقشي داشته باشيم، به طور خودكار عمل ميكنند، اينهمه گلها، اينهمه ميوهها و اينهمه... و اينهمه...، همه انسان را نصيحت ميكنند؛ همه حقيقت و حق را نشان ميدهند كه غافل نباشيد، بيدار و هشيار باشيد، از اين كتاب آفرينش كه ميليونها و ميليونها و ميلياردها و بيش از حساب و شمار، درس بصيرت و بينش دارد، بخوانيد و پند بگيريد. بدانيد كه شما در برابر اين معاني ژرف و اين وجود پر از حكمت نبايد آرام بنشينيد. بايد پردههاي جهالت را هرچه ميتوانيد پاره كنيد، و به سوي روشنايي بيشتر گام برداريد. مسأله حجاب و مسایل جنسي و جنسيتي را تحت احساسات جواني دختر يا پسر نميشود بررسي كرد، و نگاه غير احساساتي بايد به آن داشت. اين برنامه و روابط مرد و زن و حجاب، همه بايد با ديد عقل و مصلحت بررسي شود. مفاسد و مصالح بسيار در اينجا ملاحظه ميشود. كرامت و شخصيّت زن بيشترين مصلحتي است كه بايد حفظ شود. حجاب و پوشش و چادر و جداييهايي كه بين دو جنس به حكم عقل و شرع مقدس اسلام رعايت ميشود همه، جامعه را از فساد، و خانواده را از ويراني نجات ميدهد. حجاب براي زن حصاري حصين و قلعهايمحكم است. در جامعه كاري كه برحسب وضع طبيعي بين زن و مرد توزيع شده است، هر دو، كار است، هر دو شريف است، هر دو بايد رعايت شود تا جامعه بر نظام درست برقرار باشد.

خانهداري زن از اشرف كارها است. زن خانهدار بيكار نيست. مرد هم كه مشاغل بسا سخت بيرون را عهدهدار است جهاد فيسبيلالله است. كارهاي پر زحمت و سخت به عهده مرد است. بعض افراد بياطلاع، نگاه ظاهري به غرب و اروپا و آمريكا ميكنند، و يك زن را ميبينند كه مثلاً وزير يا وكيل شده است، اما هزاران زن را كه در نهايت محروميتهاي اقتصادي گوناگون هستند، نميبينند. امروز در غرب، كار فساد بيحجابي و اختلاط زن و مرد به جايي رسيده است كه از جلوگيري مفاسد آن عاجز شده و به مفاسد بسيار مخرب آن تن در دادهاند. در غرب طبق اخباري كه خبرگزاريها منتشر ميكنند، زنها در هر نهاد و مخصوصاً نهادهاي ارتشي مورد اذيت و آزار مردهاي مافوق هستند و زندگي راحت و آرام و انساني ندارند. مواليد تا حد چهل و هشت درصد در شناسنامه بيپدر معرفي ميشوند! ما بايد به تعاليم اسلام افتخار كنيم. سالمترين مجتمعات و جوامع، مجتمعات اسلامي است. تفكيك جنسيتي براي سلامت جامعه شرط اساسي است. چادر و رعايت محرم و نامحرمي و اختصاصيافتن بعض مشاغل به زن، و بعض مشاغل به مرد، بر اساس همين تفكيك لازم جنسيتي و ترتيبات و ضوابط آن است.

در احكام شرع جنبههاي جسماني و روحي مرد و زن ملاحظه شده است، و بر اساس صرف برتريدادن يك جنس بر جنس ديگر، دستور و برنامهاي نيست. پيامبران همه به حجاب دستور دادهاند، و اختصاص به اسلام ندارد، و حكم ملازم زن و مرد است. همين روزها به يكي از وزرا در ايتاليا پيشنهاد كرده بودند كه زنان مسلمان را از روبند ممنوع سازد، جواب داده بود كه از كار و برنامهاي كه حضرت مريم داشت، كسي را منع نميكنم! يعني حضرت مريم هم حجاب كامل داشتهاند. دخترم! راجع به حجاب، راجع به تواناييهاي زن و مرد و نقش اين دو جنس در ساختن يك جامعه عقلپسند با كرامت، كتابهاي بسيار شيعه و سني، و مسلمان و كافر نوشتهاند.

من به شما توصيه ميكنم به تمام وجود، اگر سعادت حقيقي خود را ميخواهيد، حجاب و تعليمات عاليه اسلام را در همه برنامهها رعايت كنيد. خداوند متعال شما را حفظ و به همه آرزوها و آمال مشروع و عقلپسند برساند.

والسلام. 19 شعبانالمعظم


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ جمعه 18 اسفند 1391برچسب:, ] [ 15:54 ] [ حسین زارع ] [ ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مجتمع فرهنگی، مذهبی، مسجد و حسینیه سقای تشنه لب و آدرس sagha3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





لینک های مفید
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 65
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 86
بازدید ماه : 1976
بازدید کل : 329044
تعداد مطالب : 341
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 65
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 86
بازدید ماه : 1976
بازدید کل : 329044
تعداد مطالب : 341
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

-----------------
ایران رمان